47% h?rer digitalradio daglig

– I 2.kvartal har vi ikke hatt drivkrefter som nye radiokanaler eller store salgskampanjer – likevel ser vi at veksten fortsetter. Det viser at norske radiolyttere n? tydelig ser fordelene ved digitale plattformer, sier Ole J?rgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
N?r DAB-eiere i dag sp?rres om hvilke egenskaper de mener er viktigst for DAB, er de tre hyppigst nevnte “god lydkvalitet”, “flere kanaler” og “bedre dekning”. DAB er den st?rste plattformen for digital radiolytting.
Det er tilsammen solgt 1,67 millioner DAB-radioer i Norge, og 45% av norske husstander oppgir ? ha minst ?n DAB-radio. 12% av husstandene oppgir ? ha bil med DAB-radio.
– I dag ser vi at digitalradio dominerer radioutvalget i de fleste elektronikkbutikkene, noe som er naturlig med tanke p? at nasjonale FM-sendinger vil opph?re om f? ?r. Dette er selvsagt ogs? med p? ? drive digital lytting oppover, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.
Digitalradiounders?kelsen er den offisielle m?lingen av digital radiolytting som gj?res i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Unders?kelsen gjennomf?res l?pende av TNS Gallup, og m?ler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene p? radio.
Kontakt: Ole J?rgen Torvmark, Digitalradio Norge, mobil 924 30 600

Digitalradio Norge AS har som form?l ? sikre en smidig overgang fra analog til digital radio i Norge. Selskapet er ogs? innehaver av konsesjoner i riksdekkende og lokale DAB-nett, og driver en norsk radio-spillerv p? internett. Selskapet er eiet av NRK og P4-gruppen.

Authors

Related posts

Top