Bruker mobilen for ? finne veien

(Oslo, 24. juni 2014) Mer enn halvparten av Norges befolkning har kj?rt feil p? vei til en ukjent destinasjon. Kvinner bruker oftere karttjenester p? mobilen enn menn ? og menn t?r fortsatt ikke stoppe og sp?rre om veien.
En ny unders?kelse nylig utf?rt av YouGov p? vegne av medieselskapet Eniro viser at digitale karttjenester er viktige n?r nordmenn skal finne veien p? bilferie i sommer.
Lokalt innhold viktigst
– Vi ser en ?kende bruk av kart og ruteplanlegger i appen v?r, forteller Pierre M?rtensson, administrerende direkt?r i Eniro Norge. ? Flere og flere bruker Gule Sider p? mobilen for ? finne ting i n?rheten av der man er eller dit man skal. I denne unders?kelsen ser vi ogs? at hva man gj?r n?r man ikke finner veien avhenger av b?de alder og kj?nn.
Hver tredje nordmann bruker karttjenester p? mobilen. Aldersgruppen pluss 55 bruker karttjenester p? mobilen i minst grad, og er den gruppen som oftest stopper og sp?r om veien.
– Her ser vi ogs? et skille mellom kvinner og menn, kanskje ikke overraskende er det kvinner som er mest tilb?yelige for ? sp?rre om veien hvis man ikke finner frem. Menn bruker GPS i st?rre grad enn kvinner, men n?r det kommer til ? bruke mobilen for ? finne frem s? er kvinnene i overtall, forteller M?rtensson.
De unge mest digitale
Det er den yngste aldersgruppen som er mest ivrig p? ? bruke apper p? mobilen for ? finne frem. Nesten halvparten i aldersgruppen 18-34 ?r bruker dette ofte eller alltid i f?lge unders?kelsen fra Eniro.
?Norsk ungdom er raskt ute med ? ta i bruk ny teknologi, s? f?lger vi andre etter avhengig av demografiske faktorer og behov, sier M?rtensson.
Ikke overraskende er bruken h?yest i Norges mest tettbygde str?k, Oslo, n?r vi ser p? landsstatistikken fylkesvis. Her bruker 39 prosent alltid eller ofte digitale s?ketjenester for ? finne frem til ukjente destinasjoner.
Mindre kresne p? restauranter jo eldre vi blir
For ? finne frem til restauranter p? farten bruker hver tredje nordmann internett i jakten. Fortsatt er det nesten halvparten som tar til takke med f?rste og beste spisested, men her er det store aldersforskjeller.
?40 prosent i den yngste aldersgruppen (18-34) sjekker brukeromtaler eller s?ketjenester p? nett f?r de opps?ker et spisested p? Norgesferien, mot 25 prosent i gruppen over 55 ?r. Forskjellen g?r igjen p? hvordan finne overnattingssted, sier M?rtensson.
Hver fjerde person over 55 synes det er greit ? velge det f?rste og beste overnattingsstedet underveis. Her finner vi ogs? lokale forskjeller.
S?rlendinger mest avslappet ? Rogalendinger gj?r research
?Folk fra Aust-Agder utpeker som de mest avslappede. Kun 8 prosent sjekker pris og kvalitet p? forh?nd og 32 prosent vil velge det f?rste og beste overnattingsalternativet, forteller M?rtensson.
Rogalendingene derimot liker ? gj?re grundig research p? nett f?rst. Kun 13 prosent tar til takke med f?rste og beste overnattingssted.
For mer informasjon:
Renate Morken, kommunikasjonssjef Eniro Norge/ Gule SiderMobil 476 03 968 / [email protected]

Om Eniro/Gule Sider:Eniro er et av Nordens st?rste s?keselskap. Selskapet har rundt 2800 ansatte og har v?rt notert p? Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 hadde Eniro 3 660 MSEK i inntekter, med et resultat f?r avskrivninger (EBITDA) p? 849 MSEK. Mer enn 80 prosent av Eniros annonseinntekter kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro p? www.enirogroup.com

Authors

Related posts

Top