De store er fortsatt st?rst, og nisjemagasinene vokser

– Vi befinner oss i et t?ft marked, men sammenlignet med resten av mediebransjen, st?r Egmont Publishings portef?lje seg godt. Det er i tillegg slik at de leserne vi mister p? papir ikke bare forsvinner, de blir med oss videre p? klikk.no, p? foreldre.no og alle de andre digitale satsningene v?re, sier Olav T. Sandnes, administrerende direkt?r i Egmont Publishing.
Voksne kvinner leser mest
Fragmenteringen fortsetter, og dette p?virker bladene i segmentet voksen kvinne. Dog ikke mer enn at bladene Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien fortsatt har over tre millioner GEP-eksponeringer til sammen.
I snitt leses hver utgave av et blad hele 3,5 ganger, hos gruppen voksne kvinner er dette tallet enda h?yere. De leser hver utgave fire ganger. Kjerneleserne forblir trofaste mot sine blader, mens sekund?rleseren er noe mer til og fra.

Nisjer i vekst
Livsstil, mat og helse er det segmentet som vokser aller mest. Dette er en sammensatt gruppe med stor bredde. B?de treningsbladet Det Nye Shape Up og gourmetbladet MAISON Mat og Vin har begge solid vekst.

Magasiner som speiler spesialinteresser vokser ogs? markant. Segmentet Jakt/Friluft ?ker med fire prosent. En av vinnerne i dette segmentet er Alt om fiske som ?ker med hele 24.000 eksponeringer (GEP).

?kning blant flere kvinnemagasiner
Egmont Publishing kan glede seg over ?kte lesertall blant magasinene som retter seg mot unge kvinner. Det Nye er den store segmentvinneren, og ?ker i ?r som i fjor. ELLE styrker seg ogs? markant.

– En tilgjengelig og jordn?r profil er Det Nye-portef?ljens viktigste strategi og signatur. Denne langsiktigheten har l?nt seg b?de n?r det gjelder lojalitet og lesertall, sier redakt?r Karine Thyness.

Menn leser ogs? blader
Det er ingen tvil om at menn fortsatt leser magasiner, for vokser gj?r ogs? nisjebladene Bil Top Gear og bladet B?t. I tillegg holder Norges st?rste ukeblad for menn, Vi Menn, seg stabilt i lesertall.
Vekst innenfor segmentet Bolig
Egmont Publishing er markedsleder p? interi?r og livsstil, og lesertallene viser en enorm totalstabilitet. Lev Landlig var den store vinneren i fjor og fortsetter sin vekst sammen med MAISON Interi?r som forlaget kj?pte fra Schibsted.
Humorblader er fortsatt popul?re
Blader som Pondus, Nemi og Billy nyter enorm popularitet og har mange lesere per utgave, selv om det samlede antall lesere av tegneserier er noe redusert. Tegneserieleserne er engasjerte lesere, og leser hele 80 prosent av bladet.
Pondus, som feirer 20 ?r til neste ?r, er desidert mest popul?rt med sine 1 680 000 GEP-eksponeringer. Pondusboken ?Tretten pils og en kebab? befinner seg akkurat n? p? tredje plass p? bestselgerlisten til norske bokhandler.
Kontaktperson:
Kjetil Opaas, markedsdirekt?r, tlf + 47 924 13 246
GEP (brutto) kontakter i 1000

MagasinMU 2014/2MU 2013/2
Pondus16801851
Hjemmet 14241628
Familien9401103
Vi Menn816817
Norsk Ukeblad689859
Nemi656686
Billy413441
Det Nye395347
Bil TopGear318280
Lev Landlig270241
ELLE252233
B?t240222
MAISON Mat og Vin229199
MAISON Interi?r166149
Det Nye ShapeUp164132

Kilde: MU-tall/Gallup PC MGI 14/2

Egmont Publishing er Norges st?rste utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet utgir mer enn 100 kjente merkevarer og hadde i 2013 en omsetning p? vel 1,7 milliarder kroner.
Egmont Publishing skal v?re tettest p? livet, og sammen med lesere, brukere og partnere skape redaksjonelle og kommersielle produkter, tjenester og m?teplasser som gir inspirasjon, opplevelser og nytte i folks liv og verdier for kunder og eier. Selskapet leverer underholdning og nytte gjennom blader, tegneserier, b?ker, spill, musikk, apps og nettsider.

Authors

Related posts

Top