Eniro kj?per web-og mediebyr?et Idium

– SMB-bedriftene trenger en partner som vet at deres st?rste marked er lokalt, og som vet at sm? markedsbudsjetter m? benyttes s? effektivt som mulig for ? n? sin m?lgruppe ? en m?lgruppe som i st?rre og st?rre grad bruker smarttelefoner og nettbrett for ? s?ke og kj?pe produkter og tjenester. Her besitter Eniro og Idium sammen unik kompetanse, og kan skreddersy produkter og l?sninger for SMB-segmentet, sier administrerende direkt?r Pierre M?rtensson i Eniro Norge.
Oppkj?pet gir kostnadssynergier, samtidig som Eniros inntekter fra Idium i 2014 forventes ? v?re omlag 35 MSEK med EBIDTA p? 2 MSEK.
Idium driver i dag en bred virksomhet innen digital markedsf?ring og tilbyr tjenester som mobile nettsider, s?kemotoroptimalisering, video, og s?keordannonsering p? Google og Bing. Eniro tilbyr mange av de samme tjenestene gjennom merkevaren Kvasir Media, som i dag er Norges eneste Google Premier SMB Partner. Kvasir Media og Idium er en god match, og virksomheten i Kvasir Media vil legges inn i Idium, som vil fortsette som en egen merkevare og lede Eniros satsning p? kampanjeprodukter og prestasjonsbasert markedsf?ring i Norge.
– Eniro er inne i en offensiv fase, hvor vi ?nsker ? vokse i Norge b?de organisk og gjennom oppkj?p. Oppkj?pet av Idium er ett av flere steg p? veien p? videre vekst i Norge, og da innenfor et forretningsomr?de som har et betydelig vekstpotensial. Vi skal fremover ?ke kampanjeprodukt-virksomheten v?r p? en l?nnsom m?te slik at vi vinner tillit som SMB-virksomhetenes foretrukne r?dgiver p? digital markedsf?ring, forteller M?rtensson.
Eniros oppkj?p av Idium og satsning p? mobil og digital markedsf?ring er knyttet til sterke forbrukertrender. Annonseomsetningen p? mobil og nettbrett i Norge ?kte med 234 prosent til en totalomsetning p? 280 millioner kroner i 2013.
Unders?kelser viser at 79 prosent av befolkningen har smarttelefon og 52 prosent har tilgang til nettbrett. Brukerne velger bort bedrifter de ikke finner p? mobilen, og de gjennomf?ringer kj?psbeslutninger der de befinner seg. 40 % av s?k p? mobil har lokal tiln?rming. Det gj?res over 50 millioner s?k hver dag, og s?kemotorene er den st?rste beslutningskanalen for kj?p av produkter og tjenester. Likevel er hele 95 prosent av alle norske nettsider er ikke optimert for mobil.
– I praksis betyr dette at dette er stort potensial for lokal, digital synlighet og bedrifter som ikke er tilstede p? mobil vil f? problemer. Mobil tilstedev?relse krever mobiltilpassede nettsider og synlighet i netts?ket. Synergier mellom Idium og Eniro vil bidra til at norske virksomheter f?r utnyttet de forretningsmulighetene disse trendene skaper, sier M?rtensson.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Pierre M?rtensson, administrerende direkt?r Enirp Norge,
mob +47 97112888 / [email protected]
Renate Morken, kommunikasjonssjef Eniro Norge,
mob. 476 03 968 / [email protected]

Eniro er et av Nordens st?rste s?keselskap. Selskapet har rundt 2800 ansatte og har v?rt notert p? Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 hadde Eniro 3 660 MSEK i inntekter, men et resultat f?r avskrivninger (EBITDA) p? 849 MSEK. Mer enn 80 prosent av Eniros annonseinntekter kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro p? www.enirogroup.com.
Eniro – Oppdag n?rheten. S?k lokalt.

Authors

Related posts

Top