Ingen p?ske uten p?skeegg

Godterisalget til p?ske ?ker med 35 prosent sammenlignet med en gjennomsnittsm?ned. Nidar har s?rget for fylte p?skeegg i mer enn 100 ?r, og p?sken i ?r blir intet unntak.
Nordmenn liker ? kose seg litt ekstra i p?sken, og bruker 300 millioner kroner p? p?skegodteri. Fylte p?skeegg er en fast familietradisjon for mange, og en tradisjon som g?r langt tilbake i tid.
Nidar er den st?rste godterileverand?ren til p?ske, med fem av ti toppvarianter i 2013. I segmentet p?skemarsipan hadde Nidar en markedsandel p? 97 prosent fjor. Den norske godterileverand?ren, som n? inng?r i Orkla Confectionery & Snacks Norge, forventer ? selge 20 millioner sm? og store p?skefigurer i marsipan og sjokolade.

S?te p?skefakta:
? To tredjedeler av alle nordmenn spiser P?skemarsipan fra Nidar, og 40 prosent av marsipanspiserne sier at de ikke kan se for seg en p?ske uten marsipan.
? I p?skeperioden kj?per nordmenn godteri for 162 millioner. Nidar har en markedsandel p? 44 % av p?skesalget i verdi (2012).
? Tradisjonen med p?skeegg, som finnes i de fleste norske hjem, g?r langt tilbake i tid. I eldre tider la ikke h?nene egg i den m?rke ?rstiden, og eggene kom med v?ren. P?sken ble derfor ogs? en ?eggfest?. Etter hvert begynte man ? gi egg som gaver, og senere dukket tradisjonen med ? gi bort p?skeegg fylt med godteri.

Orkla Confectionery & Snacks Norge best?r av de tidligere selskapene Nidar, S?tre og KiMs Norge. Selskapet, som ble etablert 1. oktober 2013, har sterke posisjoner innen snacks, godteri og kjeks i Norge.
Orkla Confectionery & Snacks Norge har 700 ansatte og produksjon i Trondheim og p? Skreia.

Authors
Top