Ny albumserie: Nemis mange ulike sider

Tegneserien Nemi opplevde stadig ?kende popularitet i 2002 med sine daglige avisstriper. Det ?ret startet Dagbladet ogs? sitt l?rdagsbilag Magasinet, og Nemi var p? plass fra f?rste utgave med fargerike helsider i stort format.
I sommerens album presenteres for f?rste gang et utvalg av disse helsidene samlet, og det er en glimrende anledning til ? gjenoppdage hvorfor serien tok Norge og Europa med storm. Noen vil nok ogs? overraskes over hvordan serien har utviklet seg, og at den stadig er p? hugget.
Men f?rst og fremst er dette en god grunn til ? unne seg f?rsteklasses sommerlektyre.
Hilsen fra Gunnar Bleness:
“Lises striper er alltid poengterte, aktuelle, morsomme ? og gjerne litt r?, med tydelig brodd mot b?de det ene og det andre i samfunnet v?rt. Her kan ingen f?le seg trygge, men alle kan kjenne seg igjen.
Helsidene har ogs? alt dette, men her fikk Lise i tillegg vist en annen side av b?de seg selv og Nemi. En varere, ?mmere, mer poetisk side. Og ikke minst en langt mer visuell og kunstnerisk side. Stemninger, farger, dikt ? Lise tok en h?y, internasjonal seriestandard hjem til Norge med disse sidene.
Hva er det Lise har klart? En ting er at hun har en original og elegant strek. Men det viktigste er at hun finner det allmenne og dypt menneskelige i alle situasjoner. Enten det er hverdagens trivialiteter eller de aller st?rste sp?rsm?l om liv og d?d, hat og kj?rlighet, s? klarer hun ? finne den strengen som gir gjenklang i de fleste menneskesinn.
N?r det i tillegg skjer med humor og en sikker sans for timing blir det helt uvesentlig at hovedpersonen er s? langt unna de fleste av oss lesere som hun kan bli. Kanskje det til og med gj?r det enklere for oss ? se oss selv i Nemi?”
Figuren Nemi s? dagens lys i 1997, og Lise Myhre er uten sammenligning Norges mest oversatte serieskaper.
For mer informasjon, kontakt redakt?r Sigbj?rn Stabursvik, telefon 93 43 89 09.
Nemi ? Helsider fra Dagbladet-album nr. 1
52 sider
Utgis 14. juli
Egmont Publishing er Norges st?rste utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet utgir mer enn 100 kjente merkevarer og hadde i 2013 en omsetning p? vel 1,7 milliarder kroner.
Egmont Publishing skal v?re tettest p? livet, og sammen med lesere, brukere og partnere skape redaksjonelle og kommersielle produkter, tjenester og m?teplasser som gir inspirasjon, opplevelser og nytte i folks liv og verdier for kunder og eier. Selskapet leverer underholdning og nytte gjennom blader, tegneserier, b?ker, spill, musikk, apps og nettsider.

Authors
Top