Oslo Pass f?rst ute i Europa med lansering av komplett City Card app

Som f?rste city card i Europa lanseres Oslo Pass som app n? p? s?ndag 27. april under arrangementet Turist i egen by. App?en er utviklet i tett samarbeid med Ruter som i fjor lanserte sin egen mobilbillett med stor suksess. Ordf?rer Fabian Stang vil foreta den f?rste ?billettbestillingen? under ?pningen av Turist i egen by i R?dhuset f?rstkommende s?ndag 27. april kl. 9:00.
?Oslo Pass som app ?pner helt nye salgs- og distribusjonsmuligheter, og ?kt tilgjengelighet for bes?kende til Oslo?, sier prosjektleder Eva Britt Kornfeldt hos VisitOSLO. ?Hittil har Oslo Pass kun eksistert i papirversjon, s? med denne lanseringen tar Oslo Pass et stort skritt inn i den digitale verden. Oslo Pass app?en er gratis nedlastbar b?de i AppStore (iOS) og Google Play (Android), og Oslo Pass kan betales med et norsk eller internasjonalt kredittkort?, avslutter Kornfeldt.
Det Trondheimsbaserte teknologiselskapet WTW, som har erfaring fra mobilbilletter for transport i Bergen, Stavanger og Trondheim, har utviklet Oslo Pass app?en. ?Det har v?rt spennende og l?rerikt ? utvikle Europas f?rste city card for mobil, og vi tror flere byer vil ha glede av en slik l?sning?, uttaler prosjektleder Torstein Solli Hansen hos WTW.
Styringsgruppeleder og primus motor for Oslo Pass siden det ble lansert for 30 ?r siden, Steinar Eidaker i Skiforeningen, synes det er spennende med alle mulighetene som en app gir for registrering og bruk av data. ?I tillegg til korrekt registrering av bes?kende, vil det blant annet v?re mulig ? hente statistikk og tall som forteller om brukernes bes?ksm?nster og nasjonalitet, noe som p? sikt vil danne grunnlag for produktutvikling og forbedringer? sier han entusiastisk.
Administrerende Direkt?r i VisitOSLO, Bente Bratland Holm er like engasjert og spent som Eidaker: ?P? s?ndag blir Oslos Ordf?rer f?rste bruker av Oslo Pass app?en, og markerer dermed startskuddet, ikke bare for en ny sommersesong, men ogs? for et spennende produkt og en viktig brikke i Oslo reiselivs digitale satsing fremover. I tillegg til ? v?re v?re testpiloter gjennom bruk av den nye app?en h?per jeg alle som deltar p? Turist i egen By vil dele sine opplevelser i sosiale medier p? #oslopass og #diggeroslo?, oppfordrer Bratland Holm.

Salgs- og Markedssjef Heidi Thon i VisitOSLO, som har fulgt prosjektet gjennom flere faser i mange ?r, t?r nesten ikke tro at dagen har kommet. ?Vi har jobbet med ulike modeller i takt med den teknologiske utviklingen, og har vurdert l?sninger som magnetstripekort og elektroniske chipkort f?r vi endelig fikk fart p? prosjektet da Ruter lanserte sin vellykkede satsing med billettkj?p p? app. Oslo Pass app?en er basert p? Ruters struktur for validering og kontroll, og Ruter har hele veien stilt sine ressurser og kompetanse til r?dighet for VisitOSLO. Det at vi har f?tt benytte Ruter sin teknologi og l?sninger i utviklingen, har v?rt helt avgj?rende i gjennomf?ringen av dette ambisi?se prosjektet?, understreker Thon.
?Fra ? ha en av de mest velfungerende, men gammeldagse kortl?sningene i Europa, har vi n? et produkt som de andre byene misunner oss og ?nsker ? kopiere. Ekstra spennende er fleksibiliteten og mulighetene som finnes for produktutvikling med Oslo Pass i kombinasjon med festivaler, kultur- og idrettsarrangementer og lignende. Oslo Pass app?en fungerer ogs? som et utmerket supplement til VisitOSLOs offisielle turistapp, og de er utarbeidet slik at de utfyller hverandre i forhold til b?de funksjonalitet og informasjon?, avslutter Thon.

VisitOSLO as er markedsf?ringsselskapet for Osloregionen. Firmaet er organisert som et aksjeselskap der aksjon?rene best?r av bedrifter i regionen som driver reiselivsrelatert virksomhet. VisitOSLO as har et omfattende samarbeid med Oslo kommune. VisitOSLO har ogs? en sentral vertskapsrolle ved internasjonale arrangement i byen v?r, og h?y kompetanse n?r det gjelder tilrettelegging av presse- og informasjonssentra og tjenesteyting til arbeidende presse.

Authors

Related posts

Top