Sluttrapporten om Munch-jubileet i 2013 er klar

Jubileet Munch 150 feiret kunstneren Edvard Munch gjennom hele 2013. Jubileet har v?rt en suksess b?de nasjonalt og internasjonalt, og n? er sluttrapporten klar.
Rapporten viser at det fortsatt ligger et stort potensial i arven fra Munch. Munchs kunst engasjerer dagens mennesker, og jubileet har b?de hatt kulturelle og ?konomiske ringvirkninger. Perspektivet har gjennom hele planleggingen og gjennomf?ringen v?rt at jubileet skal v?re et middel og ikke et m?l. Det er de langsiktige virkningene av feiringen som er det viktigste.
?Vi h?per at vi med jubileet har bidratt til ? styrke interessen for det visuelle kunstfeltet generelt, sier de to samarbeidspartnerne Stein Olav Henrichsen (direkt?r ved Munchmuseet) og Audun Eckhoff (direkt?r ved Nasjonalmuseet).
Rapporten viser ogs? at oppslutningen om jubileet blant publikum, hos akt?rer fra kulturliv, medier, n?ringsliv og samfunnet for ?vrig har v?rt sv?rt omfattende.
?N?r jubileet Munch 150 skal oppsummeres, er det det store engasjementet, slik det har kommet til uttrykk gjennom interesse, deltagelse og bidrag p? alle plan som sitter igjen som det sterkeste inntrykket, sier de to direkt?rene.
Noen ?r frem i tid skal det ?pnes to viktige bygg i Oslo, viktige b?de for kunsten og det norske samfunnet. I arbeidet med ? ferdigstille og forberede virksomheten i det nye Nasjonalmuseet og det nye Munchmuseet, vil erfaringene fra jubileet gi en god plattform ? bygge videre p?.
Last ned rapporten: Munch 150 sluttrapport
Last ned medieanalysen omtalt i rapporten: Medieanalyse utf?rt av Opoint

N?KKELTALL I RAPPORTEN:
Bes?kstall: 485 000 bes?k og 1 766 omvisninger i jubileumsutstillingen Munch 150. Rundt halvparten av de bes?kende kom fra utlandet, og dette har generert betydelige inntekter for turistn?ringen. 6000 solgte utstillingskataloger.
Aktiviteter: Rundt 70 utstillinger og mer enn 270 kulturaktiviteter bidro til jubileet, i Norge og i verden for ?vrig (en liste over utstillinger og kulturaktiviteter finnes som vedlegg til rapporten).
? Nasjonalt: Pilotprosjektet ?Munch i koffert?, en vandreutstilling med et av kunstnerens hovedverk, har feks v?rt vist syv steder fra nord til s?r i Norge. Utstillingen ble fulgt av det digitale verkstedet for ungdom, ?F? ?ye p? Munch?. Utstillingen hadde 13 000 bes?kende. Til sammen har n?rmere 5 000 elever over hele landet f?tt oppleve ?F? ?ye p? Munch?.
? Internasjonalt: Den nyproduserte TV-dokumentaren ?Let the scream be heard? bidro sammen med flere andre filmproduksjoner for eksempel til jubileets internasjonale dimensjon, og la grunnlag for utbredelse av engasjement og kunnskap om kunstneren lenge etter at jubileet er over. ?Let the scream be heard? hadde 215 000 seere da den ble sendt p? NRK 12. desember, den er vist p? flere filmfestivaler og har f?tt gode omtaler. Filmen er produsert p? engelsk, og den skal oversettes til ti spr?k og distribueres internasjonalt. Selskapet Seventh Arts film ?Munch 150? ble vist samtidig p? 1 050 kinoer i 30 land 27. juni og ble da sett av 35 000.
Medieoppmerksomhet: En ekstern medieanalyserapport (ved Opoint, ogs? vedlagt) viser at det har v?rt registrert n?rmere 8 000 oppslag om jubileet i norske og internasjonale media i perioden september 2012?januar 2014. Det er registrert nesten 31 000 oppslag som nevner Edvard Munch i samme periode. Annonseverdi av norsk medieomtale estimert til 71.5 mill. Bare i mai og juni (?pningen av jubileumsutstillingen) er annonseverdien estimert til 20,6 mill. I selve jubileums?ret 2013 fanget Opoint opp 15.968 artikler med omtale av Edvard Munch i utenlandske medier, og 7159 i norske medier.

OM JUBILEET MUNCH 150
I 2013 har vi feiret at det var 150 ?r siden Edvard Munch ble f?dt. Jubileet Munch 150 var et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Munch-museet. Jubileets hovedm?lsetting var ? feire Edvard Munchs verk og betydning. Det skulle ?ke kunnskap og vekke nysgjerrighet og begeistring for hans kunst, nasjonalt og internasjonalt, og resultatene skulle v?re varige.
Stein Olav Henrichsen (direkt?r Munchmuseet) og Audun Eckhoff (direkt?r Nasjonalmuseet) vil v?re tilgjengelige for intervju.
Pressekontakt: Eva Engeset, [email protected] / tlf.: 469 50 102

Nasjonalmuseet – Vi bygger en ny fremtid for kunsten!

Authors

Related posts

Top