THE THIEF fikk Merket for god design

Onsdag kveld stakk THE THIEF og Fete typer av med Merket for god design utdelt av Norsk Designr?d. Med visuell historiefortelling har hotellet p? Tjuvholmen bygget en sterk posisjon i et knallt?ft marked.
? Hotellet har allerede oppn?dd fantastiske resultater og etablert seg som en tydelig merkevare b?de her hjemme og i utlandet. Visuell profil og storytelling har v?rt b?rende for merkevarebyggingen av THE THIEF, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels og Nordic Hotels & Resorts.
Levende
Massiv omtale i internasjonale prestisjepublikasjoner og h?ythengende bransjepriser har gitt THE THIEF en kickstart, men til syvende og sist er det gjestene som bestemmer.
? Det er gjestene v?re som avgj?r om vi lykkes med ? levere hotellopplevelser. Den visuelle profilen med den sterkt konseptuelle logoen er blitt en del av opplevelsen. Det virker som om vi har truffet en nerve. THE THIEFs logo er blitt en direkte trigger for formidling. Folk kommer inn p? hotellet og sp?r om det er noe som mangler p? skiltet ved inngangen. N?r de blir fortalt at I?en og F?en er stj?let, blir de nysgjerrige og vil h?re mer. Deretter g?r de gjerne ut og tar bilde av seg selv sammen med logoen, og deler den i sosiale medier, sier L?ining Kolderup, kommunikasjonssjef for THE THIEF.
Etter f? m?neder i markedet klatret THE THIEF til topps p? Tripadvisor som Oslos beste hotell og i 2013 som Norges beste hotell. Mange av gjestetilbakemeldingene p? nettstedet og i andre sosiale medier spinner videre p? tyvemetaforikken.

? Historien begynte umiddelbart ? leve. Gjestenes aktive historiefortelling i sosiale medier har bidratt til ? forsterke hotellets identitet og posisjonere THE THIEF, sier L?ining Kolderup.
Dristige valg
Fete typer har utviklet navn, logo, visuell profil og story for og med THE THIEF.

? En av f?ringene vi fikk var at storytelling skulle v?re hotellets viktigste markedsstrategi. Den visuelle identiteten m?tte fungere som en sterk historieb?rer. I utvikling av navn og story var det n?rliggende ? ta utgangspunkt i beliggenheten p? Tjuvholmen ? som var en gedigen byggeplass da vi begynte p? jobben. Holmen der tyver engang vanket, skulle gjenoppst? som arena for ekstraordin?re opplevelser innen kunst, arkitektur og gastronomi, sier designer Harald ?ker som har utviklet visuell profil i team med Tine Texmon.
Navnet m?tte f?rst motstand: ?For frekt, for unorsk og for risikabelt ? kan et dyrt hotell hete THE THIEF??.
? Tjuvholmens lurvete fortid st?r i sterk kontrast til det high-end segmentet b?de bydelen og hotellet henvender seg til i dag. Navnet THE THIEF spiller p? historien, mens utforming av logo og den visuelle profilen peker mot det nye, innovative og elegante, sier ?ker.
Fett samarbeid
THE THIEF har benyttet mange sm? milj?er i utviklingen av hotellet.

? Fete typer har v?rt en viktig samarbeidspartner helt fra begynnelsen. Byr?et representerer en lekenhet og kreativitet som smitter, samtidig som de jobber strategisk med design som varer. Fra starten av har vi bevisst jobbet med mange sm? milj?er som leverand?rer av ulike tjenester, og har en rekke samarbeidspartnere knyttet til mat, mote, kunst- og designprosjekter. Det har derfor v?rt viktig for oss at logo, profil og konsept st?r godt p? egne bein og kan tas i bruk av flere akt?rer, sier Siri L?ining Kolderup.
Daglig leder i Fete typer er imponert over kundens evne til ? ta dristige valg og st? for dem.
? Det er fantastisk g?y ? jobbe med en s? uredd og ambisi?s kunde som THE THIEF. Hotellet har bevist hvor slagkraftig design og storytelling kan v?re n?r man jobber helhetlig med konsept og produkt, sier ?se Wiker, daglig leder i Fete typer.
Og dette sier juryen for Merket for god design i kategorien Visuell kommunikasjon:

Juryen er imponert over hvordan identiteten balanseres mellom det eksklusive og det utfordrende, og hvordan historiefortellingen er integrert i all kommunikasjon. Selve navnet hinter om omr?dets bakgrunn. De stj?lne bokstavene i logoen er et frekt og overraskende grep som b?de vekker nysgjerrighet og underbygger historien. Det visuelle er gjort i en lekker fargepallett og en elegant materialbruk, som videref?res tydelig b?de i bygget, interi?ret og hotellets egne produkter. Alle tilgjengelige flater brukes til ? fortelle historien med gjennomtenkt humor og edge. Den nyskapende og helhetlige visuelle kommunikasjonen posisjonerer hotellet som annerledes og dristig i en bransje med meget t?ff konkurranse.
For mer informasjon:

Siri L?ining Kolderup, kommunikasjonssjef THE THIEF
Tlf 480 98 814
?se Wiker, daglig leder Fete typer
Tlf 918 49 691
THE THIEF
Hotell beliggende p? Tjuvholmen
Direkte sj?adgang med egen brygge
Astrup Fearnley Museum er n?rmeste nabo
Egen kunstkurator Sune Nordgren
Eneste norske medlem av Design Hotels
www.thethief.com
Fete typer
Uavhengig kommunikasjonsbyr?
Fete typers varemerke er sterke
konsepter med en iboende fortelling
Dedikert team THE THIEF: Harald ?ker (designer), Tine Texmon (designer), Anette Hjerde
(r?dgiver/tekstforfatter), Jenny Bull Tuhus (r?dgiver/tekstforfatter) og ?se
Wiker (prosjektleder/daglig leder)
www.fetetyper.no
Vedlegg: UTFYLLENDE FAKTA

Med Oslos r?este beliggenhet p? Tjuvholmen stjeler THE THIEF sine bes?kende ut av hverdagen, inn i morgendagens hotellopplevelse. THE THIEF er et livsstilshotell bygget p? en b?rekraftig grunntanke i Oslos mest fremoverlente bydel. www.thethief.com

Authors
Top